Door Hélène Derkx

Het woord ‘’Verbindingen’’ is de laatste jaren heel actueel. Er worden volop workshops gegeven met het woord: ‘’Verbindingen’’ als thema.
We hebben ons laten inspireren door de 7 daagse challenge van Carola Mokveld in 2021.

Tijdens onze bijeenkomst maakten we foto’s van verbindingen, binnen en buiten in de tuin.
Thuis kozen we een foto uit die als inspiratiebron zou dienen voor een werkstuk en bij de foto moest ook een Rondeel worden geschreven.
Een Rondeel is een gedicht van 8 regels waarbij een aantal regels wordt herhaald.
Rolanda koos een foto van haar prieel begroeid met druivenranken en schreef het volgende Rondeel:

Verbinding van kruislings gevlochten hout
Daar groeit en bloeit een druivenrank
Zo groen en nog in de knop
Verbinding van kruislings gevlochten hout
De vruchten door zonlicht bestraald
Rijping en door symbiose wordt de groei volbracht
Verbinding van kruislings gevlochten hout
Daar groeit en bloeit een druivenrank.

Hélène zocht een foto uit van een dikke boom met littekens en zij schreef het volgende Rondeel:

Er staat een stevige boom
Met littekens op zijn bast
En een grote kraag van gaas
Er staat een stevige boom
Toen hij jong was kreeg hij steun
Van een paal met rubber band
Er staat een stevige boom
Met littekens op zijn bast.

In de volgende bijeenkomst hebben we eerst het Rondeel aan elkaar voorgelezen, daarna gingen we met behulp van de gelliplate en een glasplaat structuren maken op lappen die we als ondergrond gingen gebruiken voor ons werk.
Met allerlei attributen maakten we structuren met acrylverf of textielverf.
Aan het eind van de middag lag er een stapel bonte lappen met allerlei motieven, klaar om te verwerken.
Rolanda beschilderde haar lap ,die een geruite structuur had met gesso , zodat de vormen enigszins vervaagden. Met gekleurde vliesofix maakte ze afdrukken van druivenbladeren die ze bewerkte met machinaal borduurwerk.
Tot slot schreef ze haar Rondeel op het werk in haar eigen handschrift.

Hélène was niet tevreden over de structuren van haar lappen, de lappen gaven niet de littekens weer die zij wilde. Op een stuk karton bracht zij een dikke laag gesso aan en tekende met een wattenstaafje de structuur van de boom met littekens op zijn bast. Nadat de gesso goed droog was, bracht ze met een roller acrylverf aan en drukte de voorstelling op het lapje linnen.
Vervolgens heeft ze met veel draad accenten aangebracht op de print, een techniek die zij filisme noemt.

Categorieën: BerichtenBlog